2021. gada 29. janvāris

Bezglutēna citronu tarte ar meringu!

Čau, čau!
Kopš dators un fotokamera pārādījās mūsmājās, man ir paticis bildēt kāda ēdiena pagatavošanas procesu un parādīt to plašākai auditorijai. Bērnībā publicēju spokos, bet, kopš man pašai ir savs blogs, kur dalos ar sev būtīskām lietām, es to daru šeit. Dažas citas receptes manā blogā var atrast zem tēmtura "Receptes", bet diezgan lielu daļu esmu padarījusi lasītājiem neredzamu, jo šobrīd uzskatu, ka tās receptes nav tik lieliskas kā sākotnēji šķita.

Runājot par kūkām un kūciņām - savā dzīvē esmu cepusi dažādas kūkas, kēksus un cepumiņus, un varu teikt, ka man ir sava veida (maza, maziņa, mazmazītiņa) pieredze šajā. Rosīšanās pa virtuvi un konditorejas izstrādājumu gatavošana ir sava veida dziļo pārdomu process, kas pēcāk man rada gan lielu gandarījumu, gan izteiktu nogurumu. Man ļoti patīk pagatavot ko saldu, kas pēc tam iepriecinās citus. Nevarētu teikt, ka man diži sanāktu improvizēt uz kūku gatavošanu, jo ir arī sanākusi kāda katastrofa, bet man patīk eksperimentēt ar citām receptēm, lai tās pielāgotu un izveidotu savu īsto.

Tā kā vienam ģimenes loceklim ir glutēna nepanesība, nebija divu domu, kad domāju kādu tarti veidot - bezglutēna. Glutēna tarti nevar ēst viens, bet bezglutēna var ēst visi! Sākotnēji excel tabulā apkopoju 9 publiski pieejamas citronu tartes receptes, lai saprastu, kas tiem 9 lācīšiem vēderā. 

Citrontarte man asociējas ar kaut ko vieglu, bet kad tur tiek salikti 300g sviesta, 300g cukura un 300ml saldā krējuma, nemaz tik "viegli" tas beigās nemaz nav, tādēļ pieķēros pie eksperimenta - vai tiešām saldais krējums un daaaudz cukura citrontartē ir nepieciešami?  

Apkopojot 9 receptes, sapratu, ka cepšu divas kūkas no diviem dažādiem miltiem, vienai kūkas pamatnei izmantoju "Doves farm" plain white flour (bezglutēna), jo tie tiek pasniegti kā vienkārši parastie baltie milti (kādus visticamāk es izmantotu, ja gatavotu glutēna versiju), otrai pamatnei - iedvesmojoties no gardedis.lv receptes - izvēlējos izmantot mandeļu miltus, bet sajaucu tos 50/50 ar rīsu miltiem, jo mani ne īsti uzrunā mandeļu miltu raupjais malums. Abiem miltu maisījumiem pievienoju ksantāna sveķus, lai mīkla nav tik irdena un turās kopā. Pēc pagatvošanas - parastie baltie milti deva tādu sausas un trauslas smilšu mīklas rezultātu, nevarēja kūkas gabaliņu noturēt rokās, jo sadrupa, bet otrs miltu maisījums deva to rezultātu, kuru gaidīju. 

Viedojot pildījumu, man svarīgi bija saprast, vai tiešām vajag saldo krējumu, jo citās receptēs tas nav nemaz iekļauts, citās ir. Abām kūkām citronu krēmu taisīju līdzīgi, bet vienu ar saldo krējumu, vienu bez - gala rezultātā masa, kura bija ar saldo krējumu, nesarecēja tik labi, kā to darīja masa bez, kā arī, masa ar saldo krējumu nebija tik citronīga, tādēļ - bez saldā krējuma kūkai būs būt.

Un tad, kad pēc divu kūku izcepšanas es sapratu, ka saldo krējumu un cukura kalnus var arī nelikt, tiku pie savas lieliskās bezglutēna citrontartes receptes, kuru izmantoju trešajai kūkai. Tad nu lūk, recepte priekš 26cm tartes formas! (Kuru viegli pārvērst arī bezlaktozes versijā)

Pamatnei:
150g auksts sviests
130g mandeļu milti
130g rīsu milti
30g pūdercukurs
1 olas baltums
1tējkarote ar nelielu kaudzīti ksantāna sveķi

Citronu krēmam:
3 olas
3 olu dzeltenumi
3 citroni (no visiem trīs nepieciešama miziņa + sula)
120g cukurs
120g sviests

Meringa, jeb putnu piena kārtai:
120g cukurs
2 olu baltumi

Pamatnes gatavošanai viss vienkārši - sākumā liek abus miltus un samaisa kopā, pēc tam visu pārējo. Ar tīrām, siltām rociņām mīca, līdz izveido smilšu mīklas masu, tas var prasīt līdz desmit minūtēm. Ietauko ar sviestiņu pannu, nedaudz apber ar miltiem, mīklu sadala aptuveni 60/40 daļās, lielāko daļu, ieklāj ar pirkstiem formas dibenā, ar mazāko maliņas - pēc tam cenšas visu skaisti izlīdzināt. (Vairākās receptēs liek mīklu izrullēt un tādā veidā ieklāt formā, bet, cik es esmu centusies to mīklu rullēt, nekad nekas rullējams nav sanācis)


Mīklu sadursta ar dakšiņu, liek cepties 200 grādos pēc celsija uz 12-15min, atkarībā no cepeškrāsns. Pirmo divu kūku pamatnēs mēģināju ieklāt pupiņu slogu, lai mīkla "neceļās", bet rezultātā ieguvu apsvilušas maliņas un mīkstu dibentiņu, tādēļ šoreiz iztiku bez pupiņām. Pamatne gatava! (Liek maliņā atdzist un atpūsties)

Trauciņā sakuļ 3 olas ar 3 olu dzeltenumiem, noliek maliņā. Norīvē no trim citroniem miziņu, no tiem pašiem izspiež sulu.


Citronu sulu, miziņu, sviestu un cukuru liek uz mērenas uguns sildīties, kad sviests ir izkusis, nogriež mazāku uguni un lēnam, kārtīgi maisot katliņa saturu, ielej olu kulteni masā. Tad uz mazas uguntiņas maisa, līdz masa ir forši sarecējusi, to pārbauda, paņemot masu uz karotītes un pārliecinoties, ka kaudzīte nelīst pāri maliņām. Gatavo masu ielej formā, izlīdzina un 5 min cep 200 grādos, pēc tam noleik atdzist.


Gatavojam meringa, jeb putnu piena kārtu. Olas baltumus kuļ, kad izvedojas balta pusstingra masa, pa ēdamkarotei pievieno 120g cukura. Izmantojot parasto cukuru, ir jākuļ tik ilgi, līdz cukura graudiņi izkusuši, un tas būs ilgi! Priekš bezē es vienmēr izmantoju parastu graudu cukuru, jo pūdercukuram ir sava piegarša, kas man īsti neiet pie sirds, bet šoreiz, laika taupīšanas nolūkos, izmantoju pūdercukuru.


Kad cukurs izkusis un, apmetot trauku otrādi, tā saturs nekrīt ārā, olbaltuma masu var ievietot konditorejas maisiņā un salikt mazas cepurītes uz kūkas virsmas, vai, ja konditorejas maisiņa nav, ar karoti smuki uzklāt un izlīdzināt. Ja ir gāzes deglis - lieliski - ar to apdedzina olbaltuma masu un kūka gatava, ja nav, liek uz 5-10 minūtēm cepeškrāsnī apbrūnināt, bet tikai par to kūku neaizmirstot (kā es to izdarīju), citādāk piedegs maliņas un cepurīšu galiņi kā man. :D


Visbeidzot kūku atdzesē, griež gabaliņos, un apmierina savu iekšējo kārumnieku. Oglītes maliņas netraucēja baudīt lieliski skābo citronu krēmu ar saldo putnu pienu pa virsu. Nākamajā rītā ar tasi kapučīno garšoja l i e l i s k i !

Varam neuztraukties, vēl kādu laiciņu neatgriezīsimies "normālajā" dzīvē, un daudz laika pavadīsim mājās, tādēļ nav attaisnojuma sevi reizi pa reizei nepalutināt ar kādu pašceptu gardumu! 

Un, ja izlem sevi palutināt ar šo citrontarti, padod ziņu kā gāja!
xoxo,
Lienya

P.S. Piedod, Diān, ka jau gandrīz pus dekādi neesmu Tev atdevusi tartes formu, bet, ja beidzot vēlies to atpakaļ, hmu! :D

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru